Klanten willen zoveel mogelijk op hun mobiele telefoon doen, van social media tot browsen en van bellen tot spelletjes doen. Er wordt ook steeds meer van bedrijven verwacht hierin, want in deze tijd is het erg belangrijk dat je website goed functioneert en makkelijk in gebruik is op een mobiele telefoon. Ook willen klanten tegenwoordig winkelen op hun mobiele telefoon. Waar vroeger aankopen vaak via een desktop of laptop werden voltooid, willen consumenten dit nu ook op hun mobiele telefoon kunnen doen. De technische mogelijkheden, bijvoorbeeld voor betalen, zijn al zo ver dat dit mogelijk is. Echter kunnen er nog steeds verbeteringen plaatsvinden in het bestelproces om de conversie te verhogen. Meer dan de helft van de shop ervaringen vindt namelijk plaats op een mobiele telefoon, maar het percentage wat echt in conversie wordt omgezet ligt veel lager.

 

Gemak bij het bestelproces

Bij het online winkelen op een mobiele telefoon moet alles gericht zijn op gemak voor de gebruiker. Zodra er iets niet werkt, of te lastig is, is het een kleine moeite voor de gebruiker om je webshop weg te klikken. Vaak gebeurt dit dan ook vaak. Een onderdeel waar goed op moet worden gelet bij dit gemak is de grootte van de buttons. De grootte van de buttons moet groot genoeg zijn voor de duim, hiervoor moeten dus aanpassingen worden verricht. Op een desktop klik je alles makkelijk aan met een cursor, maar op een mobiel apparaat zal dit iets minder makkelijk gaan. Een andere belangrijk onderdeel voor een goede webshop is overzicht. Het is van belang dat klanten je producten duidelijk kunnen zien in een overzicht, makkelijk kunnen filteren en sorteren, en niet worden afgeleid door lange teksten. Zorg dus dat de bezoeker ook op een mobiel apparaat goed en makkelijk kan inzoomen op afbeeldingen van producten en meerdere kleurenopties kan bekijken en selecteren.

Een zoekbalk bovenin het scherm komt het gemak van de gebruiker ook ten goede. In deze zoekbalk kan de klant direct intypen wat hij zoekt en heeft hij sneller het gewenste resultaat. De productcategorieën weergeven is ook een goede optie. Zorg er in ieder geval voor dat de klant zo min mogelijk stappen hoeft te zetten om bij het product te komen wat hij zoekt. Ook de klantenservice en andere hulpservices moeten snel beschikbaar zijn. Voor online marketing, kun je bijvoorbeeld de hulp inschakelen van een online marketing bureau, zoals ID-Factory.

 

Betalen

Als je klant de producten in het winkelwagentje heeft gelegd, wil je natuurlijk dat hij de aankoop afmaakt door te betalen. Echter is dit vaak de lastigste stap. Je kunt het ook hierbij de bezoeker zo makkelijk mogelijk maken. Laat hem dus niet meer typen dan nodig is, dit geeft vaak frustratie op een mobiel apparaat. Geef ook de optie om bijvoorbeeld een wachtwoord weer te geven. Dit voorkomt veel frustratie bij het inloggen en kan voorkomen dat de bezoeker wegklikt. Een andere optie om de bezoeker zo min mogelijk te laten typen is het maken van buttons en velden waarin hij alleen hoeft te selecteren. Misschien kunnen bepaalde velden al van tevoren worden ingevuld, wat de bezoeker tijd bespaart. Als dit is gebeurt wil je natuurlijk dat de bezoeker betaalt. Geef hier vooral genoeg mogelijkheden. Mensen vinden het vaak fijn als ze keuze hebben, dus zorg voor bijvoorbeeld iDeal, PayPal, achteraf betalen, creditcard en betalen bij de pakketbezorger.