Je bent misschien net begonnen met je eigen bedrijf en bent van plan goederen of diensten te gaan verkopen. Uiteraard wil je dat mensen geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Het maken van goede reclame is één van de beginstappen hiervan. Hoe zorg jij er nou voor dat mensen jouw producten uitkiezen op een markt met, waarschijnlijk, ontzettend veel andere aanbieders. Kortom, het onderscheiden van de rest, hoe doe je dat? In dit artikel lees je een aantal tips om ervoor te zorgen dat mensen gaan kiezen voor wat jij te bieden hebt!

 

Plan

Allereerst is het bij het maken van reclame van belang dat jij precies weet wat je wil bereiken. Het maken van een plan van aanpak is dus eigenlijk een vereiste. Bedenk eens hoe jij de mensen wil aanspreken. Doe je dat bijvoorbeeld door flyers te verspreiden in Apeldoorn of doe je dat door een radiozender te benaderen. Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor de reclame en elke manier heeft weer zijn eigen voor -en nadelen. Het is handig om helder te hebben welke manier van reclame precies aansluit op jouw aanbod. Denk je bijvoorbeeld dat mensen in bejaardentehuizen geïnteresseerd zijn in jouw aanbod of kun je beter gaan adverteren bij een sportclub. Allemaal zaken waar je op voorhand over na moet denken, maak dus een plan van aanpak!

 

Doelgroep

Ik belichtte deze kant al even in het vorige stukje. Hoe weet jij precies welke doelgroep je wilt benaderen? Dat is redelijk simpel te bepalen. Wanneer jij allereerst nagaat welke groepen mensen het meest geïnteresseerd zullen zijn in jouw goederen of diensten, dan heb je het grootste deel al gedaan. Het is handig om je even te verplaatsen in bepaalde mensen. Een aantal factoren dat meespeelt bij de bepaling van de doelgroep is inkomen. Wanneer jij een product of dienst aanbiedt waar een redelijk vermogen voor nodig is, denk bijvoorbeeld aan het aanbod van Porsches, dan is het niet handig om te gaan adverteren bij een middelbare school. Al deze zaken spelen een rol en zijn extreem belangrijk in het maken van reclame. Richt je dus echt op de groep mensen die jij wil aanspreken en waarvan jij zeker weet dat hier een aantal mensen tussen zit dat oprecht geïnteresseerd zou zijn. Combineer deze zaak met jouw plan van aanpak en binnen no time heb jij de ideale reclamestrategie op tafel liggen.