Een bedrijf starten is heel leuk, maar het kan ook spannend en ingewikkeld zijn. Waar begin je? Wat komt er allemaal bij kijken? En waar moet je echt rekening mee houden? In dit artikel vertellen we je er meer over, zodat we jou een beetje op weg helpen als startende ondernemer.

 

Ondernemingsplan opstellen

Wanneer je een eigen onderneming start, is een goed bedrijfsplan een belangrijke basis. Als je investeerders nodig hebt voor jouw plan is het handig om met een gedegen ondernemingsplan aan te tonen wat jij wilt bereiken. Daarnaast is het meteen een handige manier om kansen en risico’s goed in kaart te brengen. In een ondernemingsplan leg je ook jouw financiële plannen vast. Heb je hulp met betrekking tot de financiële administratie nodig binnen jouw bedrijf? Doomen & Quist ondersteunt je hier graag in.

 

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Als jij je eigen bedrijf wilt starten, moet je jezelf inschrijven bij de Kamer van Koophandel om jezelf in te schrijven in het handelsregister. Dit is de basisregistratie van de ondernemingen en rechtspersonen in Nederland. Zorg dat je voor je inschrijven ook duidelijk hebt welke rechtsvorm het best aansluit op jouw situatie. Vaak zijn er namelijk extra kosten verbonden aan het veranderen van de rechtsvorm voor je onderneming.

 

Administratie regelen

Houd er bij het starten van je onderneming rekening mee dat er een hoop administratie bij een eigen bedrijf komt kijken. Het is heel belangrijk dat de administratie van je onderneming goed op orde is en blijft. Wanneer je zelf niet veel kennis of ervaring hebt met cijfers, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om de boekhouding uit te besteden aan bijvoorbeeld een boekhouder of accountant. Zo weet je zeker dat alles op financieel gebied goed afgehandeld wordt.

 

Klanten vinden en binden

Zonder klanten zul je weinig succes boeken met je onderneming. Als jij met je onderneming genoeg geld wilt gaan verdienen om van te kunnen leven, is het belangrijk om zo snel mogelijk in contact te komen met klanten. Dit kan door netwerkbijeenkomsten bij te wonen, actief te zijn op social media en klanten actief te benaderen met behulp van koude acquisitie. Uiteindelijk zijn het de trouwe klanten die jouw eigen onderneming tot een succes zullen maken.