Alle winkels zijn er natuurlijk puur om producten of diensten te verkopen, aangezien er steeds meer spullen online verkocht worden is het belangrijk voor fysieke winkels om zoveel mogelijk klanten over te halen om iets te kopen. Dit is echter niet zo makkelijk omdat het vaak van meerdere factoren afhangt, hierdoor is instore marketing of instore communicatie heel belangrijk. Maar wat is het precies?
Het op de juiste manier inrichten van je winkel
In principe bevat instore communicatie of instore marketing alle facetten van marketing en communicatie die binnen een winkel plaatsvinden die het doel hebben om de consument over te halen, vooral om de omzet per klant omhoog te halen. Consumenten op de winkelvloer zijn over het algemeen redelijk makkelijk te beïnvloeden, de voornaamste manier waarop instore marketing plaatsvindt is door bepaalde producten in de aandacht te zetten door middel van acties en de locatie in de winkel, hiermee kunnen de consumenten verleid worden tot een aankoop.
Op welke manieren wordt dit gedaan?
Het onder de aandacht brengen van die producten kan op verschillende manieren gebeuren, voornamelijk de volgende:
- Indeling van de winkel: Het is niet lastig om voor te stellen dat een product dat helemaal in de hoek van de winkel staat slechter verkoopt dan een product dat op een mooie, centrale positie in de winkel staat. Daarom vindt je acties vaak op een open locatie in de winkel terug, of juist op de koppen van de stellingen. Een goede, logische winkelindeling is sowieso heel belangrijk. Als de winkelindeling een zooitje is zullen consumenten veel eerder geneigd zijn de winkel te verlaten.
- De aandacht trekken. Het is natuurlijk ook belangrijk om de aandacht van de consumenten te trekken, dit kan op verschillende manieren gebeuren. Zet bijvoorbeeld het product eens in de etalage van de winkel, iedereen die voorbij loopt zal dat product dus gelijk zien. Je kan bijvoorbeeld ook gaan werken met speciale displays of productdemonstraties of een mogelijkheid om te proeven als het om een eetbaar product gaat. Je kan de aandacht ook trekken door gebruik te maken van bijvoorbeeld posters of juist door het inzetten van narrowcasting.
Andere belangrijke zaken voor een winkel
Buiten een goede algemene winkelindeling is het ook belangrijk dat de winkel er netjes en verzorgd uitziet. Als dit niet het geval is dan zul je dat gaan merken aan de verkopen. Als er bijvoorbeeld veel vuil op de grond en de schappen ligt en alle kleren liggen niet netjes opgestapeld of juist door elkaar dan is de kans klein dat een consument ook werkelijk iets mee gaat nemen.
Comments are disabled for this post.