Jaarlijks komen er veel expats naar Nederland. Het verhuren van woningen aan deze doelgroep, kan door de duur van de huurovereenkomst een zeer interessante uitkomst zijn. Wanneer je overweegt een huis te verhuren aan expats moet je echter wel rekening houden met een aantal dingen. We leggen in dit artikel uit waar je aan moet denken.
Wat is een expat?
Allereerst is het natuurlijk goed om te weten wat een expat precies is. Wanneer je spreekt van expats, dan heb je het over mensen uit een ander land die tijdelijk in Nederland komen werken. In de meeste gevallen gaat dit om hoogopgeleide mensen met een kennisberoep. Veel expats krijgen woon- en reiskosten volledig vergoed door hun werkgever en dat maakt ze ook potentieel interessant als huurders. Er is namelijk weinig risico op wanbetalingen en de prijs komt vaak niet aan op een euro meer of minder.
Hoe trek je expats aan?
Wanneer je hebt besloten dat je jouw woning wil verhuren aan expats moet je ook zorgen dat de woning klaar is om deze huurders te ontvangen. De ervaring leert dat dit gaat om een vrij specifieke zaken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de woning volledig gemeubileerd is. Door de tijdelijke aard van de verhuurperiode is het voor expats namelijk te veel moeite om meubilair aan te schaffen en aan het eind weer te verkopen. Daarnaast hechten veel expats waarde aan een parkeerplaats bij de woning. Veel van deze werknemers rijden namelijk een auto van de zaak dus een mogelijkheid om deze dicht bij het huis te parkeren is een groot voordeel. Ook vinden expats het fijn als de woning inclusief gas, water, licht én internet wordt verhuurd. Dat komt omdat dergelijke energie- en telecommaatschappijen contracten af willen sluiten voor een langere periode en het is voor een expat daarom vaak niet handig om dit zelf te regelen.
Zelf regelen of uitbesteden
Het is mogelijk om de verhuur aan expats helemaal zelf te regelen, maar je kan het ook uitbesteden aan een verhuurmakelaar. Veel makelaars hebben ervaring met de verhuur aan expats en weten waar ze aan moeten voldoen. Ook kunnen ze de bezichtigingen verzorgen, foto’s maken en het papierwerk in orde maken. Dat is dus ideaal als je zelf weinig tijd hebt of je tijd liever ergens anders aan besteed.
Comments are disabled for this post.