Ieder autobezitter dient zijn auto tenminste WA verzekerd te hebben. Er zit in de onderlinge autoverzekeringen nogal een prijsverschil. Deze prijsverschillen zijn van verschillende factoren afhankelijk. Als je een rijschool hebt zal je een andere soort autorijschool verzekering moeten afsluiten dan een particulier. Dit wordt vaak ook wel een lesauto verzekering genoemd.
De dekking
Met een WA verzekering die minimaal afgesloten dient te worden, ben je gedekt voor de schade die jij maakt aan een andere auto. Je eigen auto is dus niet gedekt. Deze verzekering wordt aangeraden als je een auto rijdt die ouder is dan 10 jaar. Voor auto’s tussen de 6 en 10 jaar wordt een WA+ beperkt cascoverzekering aangeraden. Naast schade die je bij anderen veroorzaakt ben je dan ook gedekt voor diefstal, brand, inbraken, storm- en ruitschade. Voor auto’s jonger dan 5 jaar wordt een allriskverzekering aangeraden, waarbij ook schade aan je eigen auto gedekt is. Daarnaast zijn er nog allerlei aanvullende verzekeringen, zoals rechtsbijstand, pechhulp en schade aan passagiers.
De auto
Voor zware en snelle en dure auto’s betaal je vaak meer premie, doordat deze auto’s meer schade aanrichten, reparatiekosten hoger liggen en de kans op diefstal en vandalisme hoger is. Voor deze verzekeringen geldt vaak een hoger eigen risico en dikwijls stelt de verzekeraar extra eisen, zoals een alarmsysteem.
Postcode en huisnummer
De hoogte van de premie is ook afhankelijk van postcode en huisnummer. Dit komt omdat in drukke wijken er meer kans is op autoschade, diefstal, vandalisme, verkeersongelukken en wanbetaling. Als je in een grote stad woont betaal je vaak meer premie dan als je in een dorp of platteland woont.
Leeftijd
Statistisch gezien veroorzaken jongeren onder de 24 jaar en ouderen boven de 60 jaar meer schade. Bestuurders die in deze leeftijdsgroepen vallen, betalen dan meestal ook een hogere premie.
Schadevrije jaren
Ieder jaar dat je geen schade claimt stijg je één trede op de bonus-malus-ladder. Wanneer je wel schade claimt, dan ga je 5 treden terug. Deze bonus-malus-ladder loop tot 15 treden. Als je na deze 15 jaar schade claimt, wordt je teruggezet op trede 10. Als je een negatief aantal treden hebt (tot maximaal -5), dan loop je kans een toeslag te moeten betalen. Dit systeem geldt voor alle autoverzekeraars. Alleen bij het claimen van ruitschade, ga je geen trede achteruit. Soms is het beter om kleine schades zelf te betalen. Je bent dan vaak goedkoper uit dan een hogere premie te betalen.
Kilometers
Als je jaarlijks veel kilometers rijdt dan is de kans op schade ook groter. Bij veel kilometers betaal je dus ook een hogere premie.
Comments are disabled for this post.